لوگو سایت گروه صنعتی پامچال تولید فایرباکس
عضویت
سبد خرید
0

انواع ورق استیل مورد استفاده در تولید فایرباکس استیل

در این مقاله قصد داریم در مورد آلیاژ استیل صحبت کنیم و اینکه چه عناصری باعث ضد زنگ شدن و یا ضد اسید شدن ورق استیل می‌گردد. انواع استیل جعبه آتش نشانی را معرفی خواهیم کرد. خواص استیل بگیر، استیل نگیر و استیل ضد اسید را بررسی خواهیم کرد. همچنین توضیح دهیم که جعبه آتش نشانی استیل برای استفاده در چه مکان‌هایی مناسب است. کاربرد فایرباکس تمام استیل روکار و توکار و فایرباکس درب و قاب استیل توکار در کجاست. درب و قاب جعبه آتش‌نشانی استیل توکار چگونه از بدنه جدا می‌شود. در انتها تعدادی از جعبه‌های آتش نشانی استیل تولید شده در شرکت پامچال را خواهید دید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند...

چرا جعبه آتش نشانی استیل؟

استاندارد موضوعی سراسری و کلی است، به طوری که قوانین استاندارد در همه نقاط کشور، با شرایط محیطی متفاوت، یکسان است. آنچه که حائز اهمیت است این است که استاندارد درمورد حداقل­‌ها صحبت می­‌کند. این حداقل­‌ها به روش‌­های خاص در هر شرایط آب‌و­هوایی به دست می‌­آید. جعبه های آتش نشانی استیل ضد زنگ (استیل 304) مناسب استفاده در شرایط آب­‌و­هوایی شرجی و مرطوب خواهد بود. چرا که در محیط مرطوب، فلز­ها دچار خوردگی و اکسایش می­‌شوند و استیل ضد زنگ از این قائله مستثنی است.

ممکن است فایرباکس‌ها در محل­‌هایی که بخارات و مایعات اسیدی وجود دارند به کارگیری شوند. (مکان­‌هایی مثل استخر­ها و بیمارستان­‌ها) که در این صورت باید از فایرباکس استیل ضد اسید (استیل 316) استفاده شود.

تمام استیل؟ درب و قاب استیل؟

به جز مقاومت در خوردگی و اکسایش، یکی دیگر از کاربرد­های فلز استیل، ایجاد ظاهری زیبا در محصولات است. به طوری که سطح صاف و براق این فلز باعث ایجاد جلوه­ای زیبا در محصول نهایی می‌­شود. اما یکی از موارد ایجاد محدودیت در تولید محصولات با این جنس، قیمت آن و هزینه نهایی محصول است. قیمت استیل، به دلیل مزایایی که در ادامه بیان شده، بالا­تر از دیگر فلزات مورد استفاده در جعبه‌های آتش‌نشانی است. 

شرکت پامچال با در اختیار داشتن تیم طراحی و ابزار مناسب توانسته تناسبی بین هزینه و ظاهر محصول ایجاد کند. به طوری که بدنه جعبه­‌ها از جنس ورق روغنی (فولاد St12) بوده. درب و قاب جعبه که نما و ظاهر جعبه را شامل می­‌شود، از جنس استیل خواهد بود. این موضوع باعث می­‌شود تا قسمت­‌هایی از جعبه که در جلوه بصری آن تاثیری ندارد، با هزینه کمتری تولید شوند. درنتیجه تناسب بین قیمت و زیبایی برقرار می‌شود.

سطح صاف و براق استیل بسیار حساس است. شرکت پامچال جهت جلوگیری از آسیب ظاهری و حفظ زیبایی، جعبه آتش نشانی درب و قاب استیل تولید نموده. فایرباکس‌های پامچال که از ترکیب درب و قاب استیل و بدنه فولادی تولید شده‌­اند، قابلیت جدایش از یکدیگر دارند. به این معنی که درب و قاب از جنس استیل ضد زنگ، از بدنه فولادی جدا می‌شود. و برای حفاظت بیشتر، تا پایان انجام عملیات کارگاهی در ساختمان، در محل مناسب قرار می­‌گیرند.

نحوه جداسازی درب و قاب استیل از بدنه

در ویدئوهای زیر نحوه جداسازی درب و قاب یک جعبه آتش نشانی استیل از بدنه فولادی را خواهید دید.

لولا گازور
لولا کتابی

استاندارد­های آتش نشانی الزامات مورد نیاز برای جعبه ­های آتش نشانی را مشخص کرده است. علاوه بر این درباره چینش جعبه‌­ها در ساختمان­‌ها و همچنین نوع آن­ها الزاماتی را نیز مشخص کرده است. با این شرایط اگر به دلیل تغییر در نقشه ساختمان و یا هر دلیل دیگری حداقل فاصله بین جعبه­‌ها در ساختمان، از حداکثر فاصله آن­‌ها بیشتر شد، چه باید کرد؟

در چنین شرایطی راهکار موجود برای حل این مشکل استفاده از جعبه­‌های روکار است. فایرباکس روکار در حالت ایستاده بر روی زمین و یا نصب شده بر روی دیوار قابل استفاده است. جعبه‌­ها بر اساس موقعیت قرارگیری نسبت به سطح دیوار به دو دسته روکار و توکار تقسیم می‌­شوند. نحوه قرار­گیری جعبه­‌های توکار به این صورت است که بدنه جعبه­‌ کاملا در درون حفره موجود در دیوار قرار می‌گیرد. و تنها قسمت­هایی از جعبه که قابل مشاهده است درب جعبه و قاب دور­تا­دور درب است. این جعبه‌ها به صورت تماما استیل، ترکیب استیل و فولادی و یا تماما فولادی تولید می­‌شوند. نحوه قرارگیری جعبه‌­های روکار بر روی دیوار و یا به صورت پایه­‌دار بر روی زمین است. به طوری که کل بدنه قابل رویت بوده و تمام اجزای جعبه در دسترس است.

فایرباکس درب و قاب استیل توکار پرفروش‌ترین مدل از جعبه‌های آتش نشانی استیل در گروه صنعتی پامچال است.

عناصر تشکیل دهنده استیل

ورق استيل ضد زنگ (Stainless Steel)، يکي از انواع محصولات فولادي است که به دليل آلياژ خاص، داراي خواص مکانيکي متفاوتي نسبت به ساير ورق‌هاست. در ادامه پانزده عنصر موجود در ورق استيل ضدزنگ را مشاهده می‌کنید:

  1. آهن (Iron): اصلی‌ترین عنصر در تولید استنلس استیل است. این عنصر خاصیت مغناطیسی دارد که در راستای تولید استنلس استیل در ترکیب با سایر عناصر، این خاصیت تضعیف می‌شود.
  2. کربن (Carbon): یکی دیگر از ترکیبات مهم استیل با درصد بین 0.01 و 0.1 است که باعث استحکام و مقاومت در استیل می‌شود.
  3.  کروم (Chromium): سومین عنصر مهم در تولید استیل ضدزنگ با درصد بین 10.5 و 12 است. که باعث افزایش مقاومت در برابر اکسایش (زنگ زدن)، می‌شود.
  4.  نيکل (Nickel): باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و حرارت استیل می‌شود.
  5. مولیبدن (Molybdenum): باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های گوگردی و ساحلی و کلرایدی می‌شود.
  6. تیتانیوم (Titanium): باعث افزایش پایداری و مقاومت به خوردگی می‌شود.
  7. منگنز (Manganese): این عنصر در ورق‌های استیل کد 201 جایگزین نیکل می‌شود. که باعث کاهش قیمت و همچنین افت مقاومت در برابر خوردگی در مقایسه با ورق‌های استیل کد 304 می‌شود.
  8. گوگرد (Sulfur): به میزان بسیار کم، جهت افزودن قابلیت ماشین‌کاری.
  9. سیلیسیم (Silicon): به میزان بسیار کم، جهت جلوگیری از پوسته شدن در دمای بسیار بالا استفاده می‌شود. همچنین باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های شیمیایی و اکسیدکننده می‌شود.
  10. نیتروژن (Nitrogen): باعث افزایش استحکام و مقاومت در برابر خوردگی می‌شود.
  11. مس (Cuprum): باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی در محیط‌های آلوده به اسید سولفوریک می‌شود.
  12. فسفر (Phosphorus): این عنصر در کنار عنصر گوگرد به افزایش خاصیت ماشین‌کاری کمک می‌کند.
  13. کبالت (Cobalt): به میزان کمتر از 0.2 درصد استفاده می‌شود.
  14. کلسیم (Calcium): این عنصر هم مانند فسفر و گوگرد سبب تقویت خاصیت ماشین‌کاری می‌شود.
  15. نئوبیوم (Niobium): این عنصر باعث تثبیت کربن می‌شود.

ویژگی‌های استیل

استیل بگیر؟ استیل نگیر؟

همانطور که توضیح داده شد، سومین عنصر اصلی در تولید استیل، کروم (Cr) است. میزان کروم استفاده شده در تولید استیل، بگیر و نگیر بودن آلیاژ را تعیین می‌نماید. اصطلاح بگير و نگير بودن اين دو نوع استيل نيز به دليل خاصيت مغناطيسي آن‌ها تعريف مي‌شود. ورق استيل بگير خاصيت مغناطيسي داشته و توسط آهنربا جذب مي‌شود. اما نوع نگير توسط آهنربا جذب نشده و خاصيت مغناطيسي ندارد.

ورق‌ نگیر (استیل‌های سری 300): بالاترین میزان کروم در تولید این سری استیل‌ها استفاده شده که باعث کاهش خاصیت مغناطیسی و امکان اکسایش شده است.

ورق بگیر (استیل‌های سری 400): درصد کمتر کروم در این نوع استیل، خاصیت مغناطیسی بودن عنصر اصلی (آهن) را به طور کامل مهار نمی‌کند.

لازم به ذکر است که استيل‌ نگير، مرغوب‌تر، کاربردي‌تر و درنتيجه گران‌تر است.

پرطرفدارترین نوع ورق در تولید جعبه‌ های آتش نشانی استیل، ورق نگیر است.

در صورتی استيل ضد زنگ است که در ترکیباتش از حداقل 10.5% کروم (Cr) استفاده شده باشد. از واکنش کروم با اکسيژن هوا برروی سطح استیل، یک لایه غیر قابل مشاهده از اکسيد کروم تشکيل مي‌شود. این لایه در نقش محافظ استیل عمل کرده و از اکسایش آن جلوگیری می‌کند.

عناصر نيکل (Ni) و موليبدن (Mo) اين لايه محافظ را تقويت کرده و خاصيت ضد زنگی استيل را افزایش مي‌دهند.

استیل‌های ضدزنگ پر استفاده‌ترین نوع استیل در صنعت تولید فایرباکس استیل هستند.

استیل‌های مورد استفاده در شرکت پامچال

استيل کد 304 (ضد زنگ و بدون خواص مغناطيسي):

به دليل مقاومت بالا در برابر خوردگي، قابليت جوشکاري، انعطاف‌پذيري و غيرمغناطيسي بودن (نگير)، رايج‌ترين ورق‌ استيل ضدزنگ است. داراي 18% کروم و 8% نيکل است.

استيل کد 316 (ضد اسيد و بدون خواص مغناطيسي):

معروف به استيل ضدزنگ گريد دريايي که در صنايع کشتي‌سازي و دريايي از آن به‌وفور استفاده مي‌کنند. استيل کد 316 از 16% کروم، 10% نيکل و 2% موليبدن ساخته شده است. موليبدن براي کمک به مقاومت در برابر خوردگي در برابر کلرايد (مثل آب دريا) به آن اضافه مي‌شود.

استيل کد 430:

در مقایسه با استيل‌هاي سري 300 مقاومت کمتري در برابر اکسايش داشته و خواص مغناطيسي دارند.

توجه: استيل کد 201 از لحاظ خواص ظاهري و مغناطيسي مشابه با استيل کد 304 است. ولی از قابليت مقاومت در برابر خوردگي کمتري نسبت به استيل 304 برخوردار است. پیش‌تر توضیح داده شد که این تفاوت به دلیل جایگزین کردن عنصر نیکل با عنصر منگنز به وجود می‌آید. در نتیجه استیل کد 201 نسبت به استیل کد 304 از قیمت کمتری برخوردار است.

اين استيل، در توليد جعبه های آتش نشانی استیل پامچال استفاده نمي‌شود.

انواع استیل

شرکت پامچال در تولید جعبه‌های آتش نشانی از انواع ورق استیل با رنگ‌های متنوع استفاده می نماید. ورق استیل در اصل به رنگ نقره‌ای است. و می‌توان آن را با استفاده از فرآیندهای شیمیایی به رنگ‌های دیگر درآورد. 

خش‌دار
ورق نقره ای خشدار مورد استفاده در جعبه فایر پامچال
ورق طلایی خش دار در جعبه اف پامچال
ورق کد 304 مسی خشدار در شرکت پامچال
ورق دودی خشدار کد 304 ضد زنگ
آیینه‌ای
میرور نقره ای آیینه ای مورد استفاده در شرکت پامچال
میرور طلایی ضد زنگ کد 304
استنلس آینه ای مسی در فایرباکس پامچال
استنلس دودی آینه ای در تجهیزات آتش نشانی پامچال
گندمی
ورق گندمی کد 304 مورد استفاده در جعبه اف پامچال
ضد اسید
استیل ضد اسید کد 316 گرید دریایی/ چرا جعبه آتش نشانی استیل؟

تعدادی از جعبه های استیل ساخته شده

جعبه درب و قاب استیل تک کابین توکار گروه صنعتی پامچال
تک کابین
جعبه دوکابین درب و قاب استیل دودی خشدار ضدزنگ
دوکابین
فایرباکس تمام استیل خشدار روکار شرکت پامچال
دو کابین(هوزریل-دو کپسول)
جعبه درب و قاب استیل رزگلد با جای کپسول خوابیده پامچال
کپسول خوابیده
جعبه اف دوطبقه کپسول خوابیده پامچال-فایرباکس استیل ضد اسید
تمام استیل کپسول خوابیده
جعبه آتش نشانی استیل ضد زنگ سفارشی پامچال
سه کابین
جعبه اف تمام استیل ضد زنگ نگیر روکار پامچال
دوطبقه (هوزریل-دو کپسول)
جعبه اف دوطبقه هوزریل هوزرک توکار استیل ضد زنگ پامچال
دو طبقه (هوزریل- هوزرک)
جعبه اف استیل توکار 4 کابین ضدزنگ
چهار کابین (هوزریل-هوزرک-2 کپسول)
فایرباکس سفارشی 4 کابین دو درب استیل طلایی
چهار کابین- دو درب